måndag 25 april 2016

Café Kringlan

Idag är Lattelakejen i Haga i Göteborg. Denna vackra stadsdel har ett överflöd av kaféer och därmed många, många kaffe-latte för Lattelakejen att prova sig igenom (en uppgift som jag har lite blandade känslor inför, med tanke på den mycket skiftande kvalitén på kaféer här). Det finns många naturliga startpunkter, såsom klassiska kafé Husaren med sina enorma Hagabullar eller kafé Nöller, den enda utpräglade kaffebaren i stadsdelen. Men nej, mitt första besök denna vända blir på Café Kringlan mitt på Haga Nygata (jag återkommer så klart med fler besök i stadsdelen). Detta kafé har ett mycket tilltalande yttre med fin fasad ut mot Haga Nygata och en charmig liten uteservering. Insidan är inte lika charmig, men har i alla fall tydlig karaktär. Utbudet är brett och disken dignar under vikten av alla kakor och pajer. Vid mitt besök är servicen lite sådär. Kafépersonalen verkar lite stressad och inte särskilt intresserad av kunderna.

Jag beställer latte och en bulle, som tyvärr visar sig vara torr. Redan vid första anblick ser jag att allt inte står rätt till med latten: skumkronan är på tok för tjock och dessutom löddrig, och kaffet ser alldeles för ljust ut. Föga förvånande visar sig kaffet vara på tok för svagt. Jag kan ana jordiga toner och viss nötighet, men det försvinner nästan helt i mjölksmaken. Eftersmaken är i princip obefintlig och smakar lite vattnigt. Nä, detta är inte alls gott. Dessutom är det dyrt. Undvik!

Betyg: ☕️ (av 5)
#lattelakejen #lattelakejenihaga #kaffelatte #latte #lattes #kaffe #cafekringlan #blog

via Instagram http://ift.tt/1rubcaB

Inga kommentarer: