onsdag 6 april 2016

Espresso House

Espresso House behöver knappast någon närmare introduktion. Som Sveriges förmodligen största kafékedja hittar man en Espresso House i princip överallt. Utbudet är brett och i princip identiskt på de olika kaféerna. En fördel är så klart att man känner igen sig, oavsett vilket kafé man besöker, men det kanske inte är den mest genuina av kaféupplevelser. Det är svårt att urskilja skillnader mellan latten på olika Espresso House kaféer (tro mig, jag har försökt), så jag nöjer mig med att prova en, närmare bestämt på Vasagatan i Göteborg (ev. kaféer i kedjan som sticker ut kommer jag dock givetvis att rapportera om här ifall jag upptäcker dem). Latten jag provar (i takeaway-mugg) serveras på tok för varm och jag behöver låta den vila en stund innan jag kan prova den ordentligt. När den svalnat något upptäcker jag en ganska tunn, men krämig och god skumkrona. Kaffesmaken har tydliga toner av karamelll och diskreta inslag av bär. Mjölksmaken är god, men tar alldeles för stort utrymme på bekostnad av kaffet. Det blir på tok för mycket mjölk, och kaffesmaken hamnar i skymundan. Detta är en ok latte, men inte mer. Lägg hellre pengarna någon annanstans om ni är sugen på latte.

Betyg: ☕️☕️ (av 5) #lattelakejen #lattelakejenivasastan #latteigöteborg #espressohouse #blog 
via Instagram http://ift.tt/1RXsSna

Inga kommentarer: