fredag 8 juli 2016

Daily Dose

Nordenskiöldsgatan är som bekant Göteborgs "Lilla Italien". Här finns fler italienska restauranger än vad som går att räkna, men lustigt nog har här inte funnits något kafé (i vart fall inte så länge jag kan minnas och Tintin borträknat). När Daily Dose dök upp för ett tag sen löstes den bristen. Trots att jag rör mig i området ofta, och kaféets exteriör ser inbjudande ut, har jag faktiskt inte besökt kaféet, men nu är det dags. Själva kaféet är litet, med ett fåtal sittplatser, och är enkelt men charmigt inrett (kaféet är i princip fullt när jag besöker). En trädisk mitt i rummet dominerar inredningen. Den lilla uteserveringen, med sina karakteristiska färgglada möbler, erbjuder fint spanläge över fina Nordenskiöldsgatan. Utbudet ser ut att vara rätt smalt, men det finns en del kakor och nån smörgås att välja på.

I kaffeväg finns desto fler val. Naturligtvis väljer jag latten (jag tar takeaway denna gången till det fantastiska priset 20 kronor). Skummet är tjockt, fylligt och gott. Kaffesmaken är ganska mild och det är svårt att tydligt urskilja toner i kaffet. Diskreta inslag av vanilj och mandel är vad jag tror mig känna. Eftersmaken är ganska sträv och god. Mjölksmaken är god och lite gräddig, men tar över lite på bekostnad av kaffet. Som helhet sett en god latte, men det finns lite att finslipa. Jag kommer definitivt att göra ett återbesök längre fram och se hur detta intressanta kafé utvecklat sig, men denna gången blir det ett godkänt betyg.

Betyg: ☕️☕️☕️ (av 5)

Inga kommentarer: