tisdag 26 juli 2016

Fiket (Visby)

När jag googlade Visby plus "bästa latte" fick jag en enda träff som var specifik och den avsåg kafé Fiket, belägen alldeles invid Österport. Så naturligtvis fick det bli ett besök dit idag. Kaféet, som erbjuder både lunch och fika, är inhyst i ett charmigt (troligen senmedeltida) hus och visade sig vara oväntat rymligt på insidan med massvis med sittplatser.

Latten, som jag provar i takeaway-mugg, är inte direkt snygg, men det förväntar jag mig å andra sidan sällan av en takeaway längre. Skumkronan är rejält tjock, krämig och god. Kaffet är strävt och starkt, med kärva, rostade toner. Mjölksmaken hamnar lite i skymundan, men uppskattar man en stark latte (som jag i regel gör), funkar det ganska bra ändå. Som helhet en riktigt god latte, om än lite okarakteristisk. Väl värd att prova.

Betyg: ☕️☕️☕️☕️ (av 5)

Inga kommentarer: