måndag 25 juli 2016

H10 (Visby)

Lattelakejen befinner sig just nu på några dagars semester i vackra Visby på Gotland. Tiden medger dessvärre inte mer än någon enstaka recension när jag är här, men en kort recension utlovas när jag intagit en latte värd att nämna (eller avstyra er ifrån). Jag har inte varit på gotländsk mark mer än någon timme när jag trillar över min första latte. Det är på kafé/restaurang H10 i gamla delen av Visby. Jag är egentligen bara här för att äta en snabb lunch, men kaféets eget påstående att man har stans bästa kaffe (Johan & Nyström blandning dessutom) gör mig nyfiken. Kaféet som sådant är fint och ljust, med en modern touch som funkar bra. Utbudet är ganska brett, här kan man nog hitta nåt för de flesta. Servicen är ganska trevlig, trots ett högt tryck.

Latten som sådan tar jag i takeaway-mugg, och någon ansats görs dessvärre inte att göra den trevlig att se på. Den serveras väldigt varm och jag behöver avvakta en stund innan jag kan dricka den. När den svalnat lite provar jag och kan konstatera att den är lite ojämnt balanserad. Mjölksmaken tar över, och det är lite svårt att inledningsvis känna kaffets olika smaker. Jag tycker inte det är nåt stort problem för mjölksmaken är god, liksom skummet och de toner av vanilj som går att urskilja. Efter visst smakande tycker jag mig även kunna känna lätta toner av karamell och bränd mandel. En helt ok latte sett till helheten, men den skulle bli ännu bättre med lite mer kaffestyrka. Återstår att se vad jag snubblar över för latte under morgondagens promenader i Visby.


Betyg: ☕️☕️☕️ (av 5)

Inga kommentarer: