torsdag 23 juni 2016

The Coffee Room

Redan när skylten kom upp för några veckor sen blev jag nyfiken på att prova The Coffee Room på Tredje Långgatan. När jag nu äntligen får chansen är förväntningarna höga: exteriören är påfallande vacker, skylten snygg, och det faktum att kaféet drivs i samarbete med hippa Brewers Bar gör inte att intresset minskar direkt. Väl nere i lokalen sjunker intrycket lite; det är en fin lokal men uppriktigt sagt lite tråkigt inredd, lite opersonlig.

Utbudet i kaffe och matväg är påfallande skralt (enligt skylten erbjuds dock lunchtid pizza från Brewers Bar, vilket iofs låter trevligt). Modet stiger dock igen när jag beställer kaffet. Mitt sällskap beställer droppkaffe och det är tydligt att baristan har koll på vad han gör. När det gäller latten erbjuds inte lika många val som för droppkaffet, men vad gör väl det. Det tar ganska lång tid att få kaffet, men det beror i huvudsak på att droppkaffet tar ett bra tag att få färdigt.

Latten (som jag bestämmer mig för att avnjuta precis utanför kaféet, där man kan se den fina exteriören) är trevligt serverad med latteart på skummet och med en fin skumkrona. Skumkronan är möjligen lite tunn, men ändå fyllig och god. Kaffet är starkt och gott med markant beska i eftersmaken. De distinkt brända tonerna parade med svaga nyanser av karamell, och den tydliga beskan, gör att jag misstänker att detta rör sig om en kaffeblandning från da Matteos rosteri, men jag kan ha fel. Balansen mellan kaffe och mjölk är riktigt bra och mjölksmaken likaså. Serveringstemperaturen är perfekt. Detta är en riktigt bra latte. Inte perfekt men den står sig bra i den tuffa Linne-konkurrensen.

Betyg: ☕️☕️☕️☕️ (av 5)

Inga kommentarer: