fredag 10 juni 2016

le Pain Francaise

Så har det blivit dags för ett besök hos en av de riktigt stora aktörerna i kafé-Göteborg: le Pain Francaise. Denna kafékedja har växt explosionsartat sen starten på Övre Husargatan för många år sen och finns nu på så många ställen i Göteborg att jag tappat räkningen. Kedjan överlevde skandalen för några år sen och verkar vara här för att stanna. Mitt besök sker på kaféets första filial, den på Övre Husargatan. Jag gillar lokalen, den är enkelt inredd men ändå stämningsfull och det ger lite extra krydda att man ser in till kaféets bageri som ligger vägg i vägg (många av kedjans kaféer är betydligt mindre charmiga). Den franska stämning man satsar på är kanske lite klyschig, men jag tycker ändå det funkar ganska bra. Utbudet i bröd-, smörgås-, och bakverksväg är imponerande och det är tydligt att det är där kaféets fokus ligger. Kaffemässigt är det (så klart) café au lait som gäller, men när jag beställer en latte verkar detta helt ok också för expediten.

Latten kröns av ett ganska tjockt och lite löddrigt skum, som ger ett lite slarvigt intryck. Ganska gott är skummet i alla fall och det ligger kvar länge. Kaffesmaken är ganska distinkt och fyllig: lätta toner av karamell och lite bränd mandel. Ganska starkt och gott. Eftersmaken är rejält sträv och sitter i ganska länge. Mjölken smakar gott och tar inte över, även om lite mer kaffestyrka inte hade skadat. Allt som allt en god, om än inte jättespännande, latte.

Betyg: ☕️☕️☕️ (av 5) #lattelakejen #lattelakejenilinne #latte #lattes #kaffe #latteigöteborg #lepainfrancaise #blog

via Instagram http://ift.tt/1XKOg4v

Inga kommentarer: