tisdag 6 december 2016

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att fördjupa mig så mycket i Stockholms kaféliv, men jag tar varje chans jag kan. Precis som i Göteborg verkar kafékedjorna frodas i Stockholm, och det kan krävas en insats att hitta något fristående kafé som håller högre nivå. Ett kafé jag tidigare besökt - för rätt många år sen nu, då det kan ha hetat något annat - är Espressino på Götgatan. Då var intrycket mycket gott. Idag befinner jag mig på Södermalm, så jag tar tillfället att besöka kaféet på nytt. Kaféet ger ett trevligt intryck även denna gång. Det är ganska litet, men trevligt och effektivt inrett. Fokus är helt klart kaffe, men det ser ut att finnas ett rejält brett utbud i mat och kakväg också, bl.a. har man ett imponerande utbud av bagels. Servicen är tyvärr lite trött och oengagerad vid mitt besök, men är snabb och effektiv. Latten, som jag av tidsskäl får ta i takeaway-form, ser riktigt trevlig ut trots de begränsningar take-away medför. Skummet är tjockt och ser gott ut och är dessutom snyggt dekorerat med latteart. Synintrycket stämmer bra med smaken: silkeslent och gräddigt med god smak. Kaffet har bra styrka och har en distinkt karaktär: tydlig sötma med toner av mandel och vanilj. Riktigt gott. Eftersmaken är lång och fint avrundad. Mjölken, kaffet och skummet funkar bra ihop. Allt som allt en riktigt god latte. Passa på att besöka om ni är i trakten! Betyg: ☕️☕️☕️☕️ (av 5) #lattelakejen #lattelakejenistockholm #latte #lattes #kaffe #latteart #espressino #latteistockholm #blog


via Instagram http://ift.tt/2gYXub9

Inga kommentarer: