måndag 2 maj 2016

Kale'i

Jag har varit nyfiken på Kale'i en längre tid. Denna trendiga kaffebar på Kyrkogatan i Göteborg (den flyttade nyligen dit från mindre lokaler alldeles i närheten) är framförallt nischad mot droppkaffe/hantverkskaffe, och ligger således alldeles rätt i tiden, men här går det givetvis även att få tag på en latte och det är så klart därför jag är här. En kul (och sympatisk) touch är att man använder lokalproducerad mjölk och kaffe direktimporterad från utvalda kaffebönder. Lokalen är ljus och rymlig med många sittplatser. Det hela är charmigt och enkelt, men givetvis trendriktigt. Vad jag kan se är det framförallt kakor (som ser hembakade och goda ut) och smörgåsar som finns i matväg.

Det tar väldigt lång tid att få latten, eftersom droppbryggning av kaffe pågår samtidigt. Det är inget anmärkningsvärt med presentationen, men eftersom jag valt takeaway är det knappast förvånande. Skummet ser hur som helst aptitligt ut och färgen är fin. Skummet är tjockt, krämigt och gott. Serveringstemperaturen är perfekt. Kaffet är starkt och har en väldigt distinkt smak. Beskan är påfallande och det går att urskilja toner av bär och lite anis. Det är kärvt och mycket gott. Mjölken är utsökt god, nästan lite gräddig, och balanseras väl med kaffet. Det är en mycket god latte, som känns lite annorlunda. Jag är positivt överraskad. Kale'i kan uppenbarligen även sin latte. Rekommenderas!

Betyg: ☕️☕️☕️☕️☕️ (av 5) #lattelakejen #lattelakejenicity #kalei #latte #kaffe
via Instagram http://ift.tt/1X3FrRi

Inga kommentarer: