tisdag 31 maj 2016

Viktors kaffe

Det är svårt att inte gilla Viktors kaffebar. Denna lilla kaffebar, ett stenkast från Avenyn och Götaplatsen i Göteborg, är så trendig att det nästan gör ont, men samtidigt sprängfull av personlighet och charm; dessutom tar man kaffet på allvar, vilket alltid är en stor bonus för mig. Kaféet fyller också ett stort tomrum kring Avenyn där det länge saknats riktigt bra kaffeställen. Kaféet som sådant är som sagt ganska litet. Det är snyggt inrett med mycket konst på väggarna och enkla, stilfulla möbler. Utbudet i matväg ser ut att vara smalt, men det finns både frukost och smörgåsar för den som är hungrig. Detta är utan tvekan ett stamisställe och klientelet är åt det yngre hållet. Även om jag blir rejält uttittad av stammisarna när jag kommer in så tycker jag bemötandet från personalen är trevligt. Det tar ett tag att få betjäning (droppbryggning pågår), men när jag väl får det är servicen effektiv och trevlig.

Latten då? Denna gång tar jag takeaway, men får trots det en fint serverad latte, med latteart och en fin, tjock, lite fluffig skumkrona. Latten är dessvärre lite i varmaste laget, så det är inledningsvis lite svårt att urskilja smakerna i den. Kaffesmaken visar sig dock vara rik och fyllig: tydligt jordiga toner, rejäl strävhet och viss bärighet (jag tror det är da Matteos klassiska rost, men alldeles oavsett är den mycket lik i smaken). Eftersmaken är lång med tydlig beska, som dröjer sig kvar. Mjölken är god och balanseras väl med kaffet. Detta är en riktigt god latte. Viktors är väl värt ett besök, och alldeles definitivt så om man befinner sig i trakten av Götaplatsen.

Betyg: ☕️☕️☕️☕️ (av 5) #lattelakejen #lattelakejenicity #viktorskaffe #latte #lattes #kaffe #latteigöteborg #blog

via Instagram http://ift.tt/1O1kKnB

Inga kommentarer: