måndag 6 juni 2016

Kafferosten

För några år sen bommade det smått klassiska kaféet Kaffemoster -vid korsningen Nordenskiöldsgatan-Linnégatan - igen för gott och ersattes av det betydligt mer ambitiöst-klingande kafé Kafferosten. Namnet tycktes lova mer fokus på kvalitetskaffe, men i vart fall inledningsvis infriades inte förväntningarna. Det har dock gått några år sedan jag sist var på Kafferosten, så det är hög tid för ett återbesök. Kanske blir jag positivt överraskad denna gång? Här finns en hel del av det mesta: smörgåsar, kakor, paj och annat för den hungrige. Lokalen är rymlig och ljus och uteserveringen ut mot Linnégatan erbjuder bra spanläge för den som vill njuta av Linnegatans puls. Jag kan tycka att lokalen är lite opersonlig, men den fyller sitt syfte. Men det är latten jag är här för, så åter till den.

Latten serveras i en keramikkopp som är ganska snygg, men annars är presentationen ganska tråkig: Skummet är tunt och bubbligt och man har inte ansträngt sig för att pryda den. Kaffet är på tok för varmt vid serveringen och det är svårt att inledningsvis urskilja någon smak. När den kallnat lite känner jag kaffet bättre. Smaken är ganska platt, men kaffet har ändå vissa kvaliteer: jordiga, lite sträva toner parade med lite nötinslag. Tyvärr verkar kaffet vara snålt tilltaget, så kaffet kommer inte till sin rätt. Mjölksmaken är god, men jag saknar en krämig skumkrona. Det är helt ok det här, men inte mer. Däremot är kokosbollen jag äter riktigt god.

Betyg: ☕️☕️ (av 5) #lattelakejen #lattelakejenilinne #kafferosten #latte #lattes #kaffe #latteigöteborg #blog

via Instagram http://ift.tt/1t0zgSs

Inga kommentarer: