måndag 9 maj 2016

Bönor & Bagels

Det har gått ett tag sedan jag sist besökte Bönor & Bagels på Linnégatan i Göteborg. Jag var en relativt flitig besökare när kaféet öppnade för ett antal år sedan, men med tiden försämrades både kvalitén på servicen och (viktigare) på kaffet, och jag slutade gå dit. Nu, några år senare, har jag från flera håll hört att kaféet förbättrats, så jag har bestämt mig för att göra ett återbesök. Kaféets yttre är sig ganska likt. Den stora terrasserade uteserveringen är förstås kaféets signum, men på insidan tycker jag man gjort ett bra jobb att få den lilla ytan trivsam. Utbudet ser ut att vara ganska brett, med sallader, bagels och soppa på menyn bl.a.

Men som vanligt är det latten jag är ute efter. Latten, som jag får i en takeaway-mugg, är perfekt tempererad och ser god ut (alltid en bonus när en barista bemödar sig att göra latteart även på en takeaway). Det första intrycket är också gott: skummet är tjockt och lent och smakar riktigt gott (skummet ligger också kvar tills jag druckit färdigt). Kaffet (Johan & Nyström) är också riktigt gott. Det har tydliga toner av smörkola och inslag av vanilj. Fint och lent. Eftersmaken är kort och lite mjölkig. Som helhet sett är det riktigt gott; jag tror latten hade vunnit på lite mer kaffestyrka, men tycker ändå att den lite mjölkiga smaken funkar riktigt bra tillsammans med kaffet, så det stör inte. Kul att se att Bönor och bagels hittat vägen igen.

Betyg: ☕️☕️☕️☕️ (av 5)
#lattelakejen #lattelakejenilinne #bönorochbagels #latte #lattes #kaffe #kaffeigöteborg #göteborg
via Instagram http://ift.tt/1Wj18O1

Inga kommentarer: