torsdag 26 maj 2016

Nöller espressobar

Kaffebaren Nöller är lite av en udda fågel i Haga; medan de andra kaféerna i stadsdelen satsar på en mer rustik, turistanpassad inredning (som om tiden stått still) och ett utbud som matchar förväntningarna på Haga (jättelika Hagabullar ex.), så har Nöller alltsedan starten vågat sticka ut med sin mer moderna kaffebarskänsla (sloganen "Still Haga but different" passar rätt bra). När kaféet öppnade för ett antal år sen stack det också ut på så vis att det erbjöd kaffe hästlängder bättre än alla konkurrenter i Haga.

Det var ett tag sen jag var på Nöller, så jag har tagit mig hit för att se om kaffet fortfarande håller hög klass. Kaffebaren som sådan är sig ganska lik. Den dominerande inredningsdetaljen, den fina stål- och trädisken, finns kvar och utbudet är ungefär som tidigare, ganska brett men med mer fokus idag på ekologiskt och veganskt. Det är ganska trångt men mysigt. Den lilla uteserveringen är också charmig.

Latten jag provar serveras i ett klassiskt, högt glas. Skumkronan är tunn och kaffet åt det ljusbruna hållet. Presentationen är enkel men, kan jag tycka, lite tråkig. Kaffet är åt det svaga hållet, men jag kan urskilja tydliga karamelltoner. Eftersmaken är påfallande kort. Jag anar diskreta inslag av smörkola i den, men det är inte alldeles lätt att urskilja. Mjölksmaken är god. Balansen mellan kaffe och mjölk är ok, men lite mer kaffestyrka hade varit bra. Sammantaget är latten helt ok, men den skiljer sig inte jättemycket från mängden. Jag får känslan att Nöller kan bättre än så här, men idag lämnar jag med en lätt besviken känsla.

Betyg: ☕️☕️☕️ (av 5) #lattelakejen #lattelakejenihaga #nöller #latte #lattes #kaffe #latteigöteborg
via Instagram http://ift.tt/1NOZ1yX

Inga kommentarer: