söndag 22 maj 2016

Waynes Coffee

Kafékedjan Waynes Coffee har funnits i Göteborg några år, men verkar inte ha nått samma framgång här som i Stockholm. Den finns dock lite här och där även i Göteborg. Ett av kedjans kaféer finns inne i Akademibokhandeln på Västra Hamngatan. Det är här jag väljer att göra mitt besök; jag har provat några av kedjans kaféer tidigare, bl.a. i Stockholm och tycker latten är rätt snarlik, så liksom med några andra kedjor väljer jag att göra en recension som omfattar hela kedjan (liksom med övriga kedjor rapporterar jag naturligtvis avvikelser om jag hittar dem vid någon särskild filial).

Hur är då Waynes latte? Här, liksom på övriga Waynes jag provat, serveras latten i en blå keramikkopp, vilket dessvärre döljer mycket av utseendet. Skummet är i alla fall rejält tjock och krämigt och faktiskt riktigt gott. Kaffet är lite för varmt när det serveras (något jag känner igen från tidigare Waynes-besök). Kaffesmaken är ganska platt med diskreta toner av vanilj och jord. Eftersmaken är påfallande kort och ganska besk. Sammantaget är det en rätt så slätstruken latte, helt ok men inte mycket mer. Kort när det gäller just Waynes på Västra Hamngatan kan väl sägas att jag gillar lokalen. Utsikten ner mot Västra Hamngatan och Kungsportsplatsen är fantastiskt fin och det är rogivande att kaféet ligger i anslutning till en bokaffär. Servicen brukar vara lite blasé ibland och priserna för det man får lite i högsta laget, men det är ändå ett ok stopp om man befinner sig i city och vill ta en paus.

Betyg: ☕️☕️ (av 5)
#lattelakejen #lattelakejenicity #latte #lattes #waynescoffee #kaffe
via Instagram http://ift.tt/1U6ISUx

Inga kommentarer: