tisdag 7 mars 2017

Som jag varit inne på tidigare har kafékedjan da Matteo betytt mycket för omstöpningen av Göteborg till den moderna kaféstad den är idag. Kedjan ligger fortfarande i framkant, även om konkurrenterna idag är många och kedjan fått se sig omsprungen av en del av dem (företrädesvis små kaffebarer som kan erbjuda både utmärkt kaffe och den intima charm som en kedja ofta har svårt att lyckas med). Hur som helst så erbjuder da Matteos kaféer fortfarande riktigt vasst kaffe och duktiga baristor (flera som vunnit barista-SM), och är alltid värda ett besök. Denna gången är det flaggskeppet på Sprängkullsgatan som får besök av Lattelakejen. Detta var inte den första av kedjans kaféer, men det är förmodligen den viktigaste. Inte minst på sommaren är här väldigt välbesökt (innegården och den soliga muren på utsidan fylls snabbt upp på soliga helgdagar). På insidan är lokalen ganska rymlig, men den tenderar att bli full, särskilt på helgerna. Förutom kaffe finns här lite av varje, både i mat- och kakväg. Jag beställer, som alltid, en latte. Till min lättnad så slipper jag föreläsningen om att de inte längre skiljer på latte eller cappuccino (som jag hört några gånger redan), utan att de numera bara serverar espresso med skummad mjölk. Jag får den klassiska espressoblandningen, men det finns en alternativ blandning om man vill prova den. Latten är väldigt varm när den serveras, men sjunker snart i temperatur så den blir drickbar. Skummet är dekorerat med latteart, trots att jag tar latten som takeaway, något som är ett bra kvitto på att man värderar kundens helhetsupplevelse. Smaken är påtagligt bitter och fyllig. Den är full av nyanser, mest märkbar smaken av mörk choklad och mandel. Mjölksmaken är god och len, nästan lite gräddig, liksom skummet. Kaffestyrkan är bra och lattens olika delar fungerar väl ihop. Som helhet betraktat är detta en riktigt god latte. Den skiljer sig något från mängden, och tilltalar kanske inte alla, men den är ett bevis på att da Matteo fortfarande är att räkna med. Betyg: ☕☕☕☕ (av fem) #lattelakejen #lattelakejenicity #damatteo #kaffe #kaffeigöteborg #göteborg #latte #lattes #latteart #blog


via Instagram http://ift.tt/2n1MnBi

Inga kommentarer: