torsdag 23 februari 2017

Heyday på Kyrkogatan i Göteborg har inte varit öppet så särskilt länge, men är - med sin högst trendiga mix av butiksverksamhet och kafé - verkligen ett välkommet tillskott på denna relativt sömniga gata. I butiksdelen handlar det om olika inrednings- och designprylar och i kafédelen ligger fokus på kaffe och andra drycker som ligger i tiden. Några mindre bakverk går att köpa till sitt kaffe. Det går att dricka sitt kaffe i anslutning till kaffebardelen, eller på den lilla uteserveringen utanför, men det mest naturliga är kanske att ta med sig kaffet, vilket jag också gör vid mitt besök. Latten är möjligen lite för varm när den serveras, men det är inget ovanligt när man tar take-away. Skummet är förhållandevis tunt, men ligger kvar länge, har fin stadga och smakar gott. Kaffesmaken är robust och fyllig, med många nyanser. Mörka, rostade toner med diskreta inslag av bl.a. lakrits. Eftersmaken är besk och ligger kvar länge i munnen. Latten är inte traditionellt balanserad (jag tar i och för sig en dubbel espresso på rekommendation, så det är inte så konstigt), utan den distinkta kaffesmaken tar över föreställningen. Med tanke på kaffets karaktär och goda smak tycker jag dock att det funkar riktigt bra. Det är kanske inte en latte för alla (och det går att få en latte med en enkel shot espresso om man föredrar sin latte något svagare), men jag gillar den. Ett trevlig tillskott till latte-Göteborg. Betyg: ☕☕☕☕ (av 5) #lattelakejen #lattelakejenicity #latte #lattes #kaffe #latteigöteborg #kaffeigöteborg #göteborg #latteart #heyday #blog


via Instagram http://ift.tt/2lvDtNC

Inga kommentarer: