fredag 17 februari 2017

Min nästa anhalt runt Domkyrkan i Göteborg är Orange N BLK, som ligger alldeles i mynningen av Södra Larmgatan. Detta kafé/juicebar är relativt nyöppnat, och ligger i en fin gammal butikslokal. Utsikten mot Lärarhögskolan på andra sidan gatan är fin, liksom de höga fönstren som vetter ut dit. Lokalen är rymlig med många sittplatser och en iögonfallande öppen spis av modernt snitt som fokuspunkt. Inredningen är kanske inte helt klockren, men den sticker ut, vilket aldrig är fel. Här ser det ut att finnas ett brett utbud av kafémat: wraps, sallader, kakor m.m. Servicen är lite förvirrad vid mitt besök, med många som blandar sig i, men det stör egentligen inte. Bemötandet är vänligt och engagerat. Jag tar min latte i takeaway-mugg denna gång. Kaffesmaken är tydlig och lyfter sig hyfsat bra över den lena mjölksmaken, i synnerhet när jag kommit ner en bit i latten. Toner av mandel och vanilj avrundas av en ganska markerad, besk eftersmak. Jag skulle gissa att man använder sig av nån form av da Matteo-blandning, men kan ha fel. Gott kaffe är det hur som helst. Balansen i latten är som sagt hyfsat bra, även om den hade vunnit på lite mer kaffestyrka. Den svaga punkten är skummet, som är gott inledningsvis, men som väldigt snabbt sjunker undan och lämnar en rätt tråkig syn i koppen. Latten lever inte riktigt upp till priset (39 kr för en takeaway är rätt saftigt), men den har en viss karaktär och god kaffesmak, så jag hamnar i ett godkänt betyg. Betyg: ☕☕☕ (av 5) #lattelakejen #lattelakejenicity #latte #lattes #kaffe #latteigöteborg #kaffeigöteborg #göteborg #blog


via Instagram http://ift.tt/2leaxYt

Inga kommentarer: